Fokker G-1
De Fokker G.1 bijgenaamd jachtkruiser was een jager die in 1934 werd ontworpen door de Fokker ontwerpers: Marius Beeling en Dr.ir. Erich Schatzki. Het was een erg bijzonder ontwerp doordat de G.1 twee staartbomen had.
Fabricage
Bij de Fokker G.1 was gebruik gemaakt van een houtconstructie bij de vleugels en het midden van de romp. De voorkant van de romp bestond uit een staalconsturctie en de twee staartbomen waren gemaakt van aluminium.
Versies
Er waren twee versies van de G.1, namelijk: de G.1 Mercury en de G.1 Wasp. Eerst wilde fokker de G.1 uitrusten van twee Rolls Royce Krestel motoren, maar die werden door de britse overheid niet gegeven.
Bijde versies waren voorzien van een geschutskoepel aan de achterkant. Het machinegeweer kon door een gat naar buiten gestoken worden.
Bij noodgevallen kon het hele doorzichtige deel aan de achterkant worden afgeworpen zodat de bemanning snel met parachutes naar buiten kon.
Le faucheur
In 1936 deed de Fokker G.1 mee aan het 15e luchtvaartsalon in Frankrijk. Door zijn bewapening van vier of acht mitrailleurs kreeg hij van de Fransen de bijnaam: Le faucheur(de maaier)
Ook kon de G.1 400 kg aan bommen meenemen.
Bestellingen
De nederlandse luchtmacht bestelde 36 G.1's met Bristol Mercury motoren die elk 830 pk hadden. Deze G.1's werden vlak voor de Duitse inval afgeleverd, maar slechts 23 waren direct inzetbaar.
Ook de Spaanse luchtmacht bestelde 25 G.1's met Pratt & Whiney Wasp motoren. Deze werden vlak voor de Duitse inval door Nederland gevorderd en hiervan konden er nog 10 gereed gemaakt worden.
De Fokker G.1 als trainingsvliegtuig
Toen Duitsland Nederland had verslagen maakten ze nog een aantal G.1's buit. Deze G.1's werden samen met de Duitse bf 110 gebruikt om Duitse piloten op te leiden.

Fokker G.1
Maak jouw eigen website met JouwWeb