BI-1

Doordat de Duitsers bij de inval steeds maar de Sovjet-Unie aan het bombarderen was en de betere jachtvliegtuigen de Russische jagers neerschoten, wilde de Sovjet-Unie een straaljager die sneller was dan die vijandelijke jagers, zodat hij gemakkelijk de bommenwerpers neer kon schieten, zonder dat hij zelf neergeschoten werd.

Nadat er 5 prototypes waren gebouwd. Steeg de zesde op vanaf luchthaven Koltsovo in Bilimbaj. Deze vlucht zal het einde zijn van het BI-1 project zijn. Het vliegtuig stortte neer doordat het te snel ging en in een duikvlucht werd geduwd. De Sovjet-Unie was tegen het grootste probleem van straal-technologie gelopen.

Een vleugel heeft een speciale vorm, zodat er meer druk onder de vleugels is dan boven. Hierdoor wordt een vliegtuig van de grond geduwd. Er bouwt zich niet alleen veel druk op onder de vleugels, maar ook ervoor. Dus als je heel erg snel gaat, dan wordt de druk voor de vleugels te groot, waardoor het vliegtuig in een duikvlucht wordt geduwd. Hier kom je niet meer uit en stort het vliegtuig neer. Dit is wat er gebeurde met de BI-1. 
De rede dat de veel snellere vliegtuigen van tegenwoordig niet in een duikvlucht worden geduwd, is omdat de vleugels naar achteren wijzen. Het teveel aan druk voor de vleugels kan dan weggaan.

De BI-1 is nooit gebruikt.

BI-1 in gevecht met een Me 323 (foto genomen in de flight-simulator: IL-2 Forgotten Battles)
BI-1 op de voorgrond
Me-323 op de achtergrond