I-153

De I-153 was een dubbeldekker. Hij werd gebouwd door Polikarpov.
Hij werd met succes ingezet in de Spaanse burgeroorlog. Ook Is hij ingezet bij Leningrad (nu Sint-Petersburg). Bij Leningrad is hij voornamelijk gebruikt voor gronddoelen.

Ontwikkeling

De bovenste vleugels van de I-15 zijn afgekeken van de meeuw, daardoor heet hij ook wel de 'Tsjaika'(meeuw) genoemd. De luchtmacht en marine van de Sovjet-Unie(URS) wilde de I-15 eerst niet, omdat de meeuw-vorm ervoor zorgde dat de piloot niet goed om zich heen kijken. Ook zorgde deze vorm voor een slechte stabiliteit. De belangrijkste rede waarom de URS de I-15 niet wilde was, omdat hij minder snel was dan de I-16.

In 1936 werd een bataljon I-15's gestuurd naar Spanje gestuurd, om de Republikeinen te helpen in de Spaanse burgeroorlog. De I-15 voldeed daar uitstekend en er werd gevraagd naar een nieuwe versie. Polikarpov ontwierp daarom de I-135.

De I-135 had een intrekbaar landingsgestel(wat de I-15 niet had), hij had nieuwe SjKAS machinegeweren en bij het prototype had hij had ook een nieuwe Sjvetsov m-62 motor.
De eerste I-153 (m-62) was klaar op 16 juni 1939. Hij had een topsnelheid 442 km/h en had een dienstplafond dat op 8900m. Helaas lag deze topsnelheid onder de geplande snelheid, wat op 462 km/h lag. 

Een ander nadeel was dat de I-153 slecht te herstellen was van een tolvlucht. De I-16 kon dat veel gemakkelijker. De I-153 was ook moeilijk te besturen. De tolvlucht werd zelfs een tijd verboden. Later werd er een manier verzonnen om de I-153 toch uit de tolvlucht te krijgen.


I-135

Maak jouw eigen website met JouwWeb